ליעוץ עם עורך דין

שימוש ברכב ללא רשות הבעלים

שימוש ברכב ללא רשות הבעלים

זוהי אחת מהעבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה ולמרות זאת בקרב הציבור עבירת השימוש ברכב ללא רשות נתפסת כעבירה אשר מקלים איתה ראש, "להשאיל" רכב או "לקחת סיבוב" ללא רשות מחבר, מההורים, אחים וכדומה הוא למעשה בשפה המקצועית שבל"ר- שימוש ברכב ללא רשות.

המדובר במצב בו אדם למעשה נוהג ברכב ללא ידיעת הבעלים של הרכב גם אם המדובר במצב בו הרכב נלקח לזמן קצוב, ואין זה משנה אם התכוון להחזיר את הרכב או לא, ואף אם נסע מרחק קצר וכבר הספיק להחזיר את הרכב.

הענישה המקובלת במקרים אלו של שבל"ר (שימוש ברכב ללא רשות) – פסילה בפועל מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משישה חודשים שהיא פסילת המינימום (במקרה שהיה לנהג רישיון נהיגה בתוקף). במקרים חריגים, עורך דין תעבורה יכול לשכנע את בית המשפט כי בנסיבות המיוחדות שהיו הפסילה הראויה הנה פחותה מתקופה זו. עונש הפסילה במקרה זה הנו עונש אשר נוסף על שאר העונשים שיוטלו על הנאשם במקרה זה, שכן ההבדל בין גניבה לשבל"ר הנו דק ביותר ונתון להחלטת התביעה באיזה סעיף להאשים את הנאשם בנסיבות העניין.

במרבית המקרים, רשויות התביעה מיחסות עבירה זו כאשר הרכב נלקח על ידי הבן ללא רשות ההורים או אדם קרוב אחר. המדובר בד"כ בחבר´ה צעירים שאינם מיחסיים את מלוא הרצינות לחומרת המעשה ולא רואים בעבירה זו "גניבה" לכל דבר. דוגמא קלאסית לכך היא במידה והמדובר בקטין אשר לקחת את הרכב ללא רשות וראה ב"סיבוב" עם הרכב כשההורים בחו"ל או ישנים, דבר פעוט ונעצר הוא יואשם בשבל"ר. אם הורי הקטין ירצו להגן על בנם ויקחו על עצמם את האשמה ואחריות על המעשה בטענה כי הם ידעו על כך וזאת במטרה למנוע כתב אישום פלילי על גניבה או שבל"ר, החוק קובע כי הם צפויים לקבל עונש מאסר בפועל של עד חמש שנים וקנס כספי.

שימוש ברכב ללא רשות הבעלים
במקרים של שבל"ר החוק מבחין בין שלושה מצבים

שימוש ברכב של אדם שנהג ללא רישיון נהיגה בתוקף וללא רשות הבעלים – פסילת מינימום של רישיון הנהיגה למשך 3 שנים בנוסף לכל עונש אחר שיטיל בית המשפט. במקרה זה אין המדובר בנהיגה ללא רישיון בתוקף בשל אי חידוש מסיבות טכניות, כדוגמת אי תשלום אגרה או קנסות. לעניין זה ניתן ללמוד בפרוט בקישור "נהיגה ללא רשיון נהיגה".

שימוש ברכב של אדם שנהג עם רישיון נהיגה בתוקף וללא רשות הבעלים – כאמור לעיל, פסילת מינימום של 6 חודשים.

שימוש ברכב של אדם כאשר אין לו רישיון נהיגה עם הסכמת הבעלים או המחזיק ברכב – המדובר בעבירה של התרת נהיגה. עבירה חמורה ביותר שהעונש הנמצא בצידה הנו מאסר בפועל לתקופת מינימום של 3 שנים, אך אם אותו נהג היה קטין שלא יכול היה לקבל רישיון נהיגה- העונש של אותו מתיר הנהיגה הנו מאסר 5 שנים וייתכן אף קנס, ופסילת רישיונו של מתיר הנהיגה למשך מינימום 3 שנים. בית המשפט לתעבורה יכול במקרים הללו, בנסיבות מיוחדות וחריגות שאותן בית המשפט צריך לגולל בפסק הדין, להפחית מעונש המינימום.

זקוקים לעזרת המומחים שלנו? פנו אלינו בהקדם בטלפון: 052-2526277 ותקבלו ייעוץ משפטי מהיר ומקצועי ללא כל התחייבות. זכרו, קיימת חשיבות עליונה לפנייה מהירה.

לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי בנושא של נהיגה בשכרות התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: