ליעוץ עם עורך דין

נסיעה ללא רישיון | המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

נסיעה ללא רישיון

מהו רישיון נהיגה

לאחרונה הוכרזה עבירת הנהיגה ברישיון לא תקף כמכת מדינה, לצורך המחשה צריך רק להקשיב לתשדירים ברדיו.

רישיון נהיגה הוא אישור המקנה לבעליו את הזכות החוקית לנהוג ברכב מסוג מסוים. סעיף 10 בפקודת התעבורה קובע את האיסור לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה תקף שמתאים לסוג הרכב ואת האיסור להתיר לאדם אחר לנהוג ברכב ללא רישיון כאמור.

כאשר מתייחסים לעבירה של נהיגה ללא רישיון יש להבחין בין שני מצבים: האחד, מי שנהג ברכב מבלי שהוציא כלל רישיון נהיגה ("בלתי מורשה").

השני, מי שנהג ברכב כשרישיון הנהיגה שלא אינו תקף ("אי-חידוש"). כאשר מדובר במי שנהג ברכב כשמעולם לא הוציא רישיון נהיגה, מדובר בעבירה תעבורה חמורה שלרוב מסתיימת בתאונות דרכים.

התייחסות של בתי המשפט

בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירה זו, משום העובדה כי הנהג מעולם לא למד ו/או לא עבר את מבחני ההסמכה הדרושים על מנת לנהוג ברכב ולכן הוא נחשב לנהג ברף סיכון גבוה.

על כן, מי שנתפס נוהג כאשר מעולם לא הוציא רישיון נהיגה יעמוד לדין והוא צפוי לעונש מאסר בפועל (עד שנתיים עפ"י החוק), פסילה מלקבל או להוציא רישיון נהיגה (פסילת מינמום של 3 חודשים) וקנס.

במידה ונקבע כחלק מהעונש פסילה בפועל, עונש זה אינו בעל תחולה מיידית אלא רק עם הוצאת רישיון הנהיגה והפקדתו במזכירות בית המשפט.

כאשר מדובר במי שנהג ברכב כשרישיון הנהיגה שלו אינו תקף, מדובר במצב חמור פחות- רואים אותה כעבירה "טכנית". במקרים רבים מדובר בנהגים, אשר בשלב מסוים בחייהם למדו נהיגה ועברו את המבחנים הנדרשים ואף קיבלו רישיון נהיגה כחוק. אלא, שמסיבות שונות, בשלב מסוים פג תוקף הרישיון ולא חודש.

תוקף רישיון הנהיג

לעיתים מצב זה נובע מחוסר תשומת לב – תוקף רישיון הנהיגה פג, לא נשלח לנהג רישיון חדש וזה לא היה ער לכך. זהו המקרה הקל יותר, משום שעל ידי פניה למשרד הרישוי יונפק רישיון חדש ומשיוצג בבית המשפט לתעבורה לרוב לא יחמירו עם הנהג.
מקרה שונה, הוא כאשר לנהג יש קנסות בגין עבירות תעבורה, שלא שולמו ועל כן לא חודש רישיונו. במקרה זה, עד שלא יסדיר את חובו במרכז לגביית קנסות לא יחודש רישיונות.

פוסטים אחרונים

פסילת רישיון נהיגה

הסמכות לפסול רישיון נתונה לבית המשפט, לקצין משטרה ולמשרד הרישוי. למכון הרפואי איןסמכות לפסול רישיון נהיגה של נהג אבל יש לו סמכות להמליץ, ומשרד הרישוי

קרא עוד »

מעבר באור אדום

מעבר באור אדום הוא עבירת תעבורה שטומנת בחובה קנס כספי וכן הליכי ענישה מנהלתיים כמו למשל נקודות מצטברות לחובתו של הנהג, ובמקרים בהם עברה זו

קרא עוד »

עבירות מהירות

לצערנו עבירות מהירות הן דבר שכיח ונפוץ בארצנו. לא ניכנס לגורם לכך ולפן המתייחס לתרבות הנהיגה אלא לפונקציונליות ולדברים שעלינו לדעת ולעשות על מנת לטפל

קרא עוד »

תאונת דרכים

הסיכויים להיות מעורבים בתאונת דרכים, גם אם לא באשמתנו, גבוהים, לכן כדאי להיות מוכנים לכל מקרה שלא יהיה. מה הדבר הראשון שעושים לאחר תאונת דרכים?

קרא עוד »