ליעוץ עם עורך דין

נהיגה ללא רישיון נהיגה

עבירת נהיגה ללא רישיון נהיגה

מאשימים אותך בעבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה ? זקוק לעזרה מקצועית ? משרד עו"ד ערן בן עמי, מתמחה בייצוג נאשמים בבתי המשפט לתעבורה, נסיון של אלפי מקרים וותק של מעל 15 שנים. במקרים רבים של עבירת נהיגה ללא רשיון נהיגה, הצלחנו להמנע מפסילת רשיון בפועל. לבדיקת המקרה שלך ניתן ליצור קשר בנייד 052-2526277 ותענה בהקדם.

בכל אופן, לנוחיותכם הסבר מפורט עד כמה שניתן בעניין סיווג עבירת הנהיגה ללא רשיון נהיגה:

סעיף 10 לפקודת התעבורה מבחין בין כמה מצבים וקובע כדלקמן:

(א) לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון זולת אם פוטר מחובת רישיון נהיגה ובמידה שפוטר.

(ב) בעל רכב ומי שהשליטה על הרכב בידו לא ירשה לנהוג ברכב למי שאינו רשאי לפי סעיף קטן (א) לנהוג בו, ובלבד שלא יהיה בעל רכב או מי שהשליטה על הרכב בידו, אחראי בעד נהיגתו על ידי אדם שאינו רשאי לנהוג בו, אם הוכיח שנקט בכל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג ברכב.

נהיגה במהירות מופרזת | עו"ד ערן בן עמי

בעניין זה קיימות שתי אפשרויות:

  1. נהיגה במצב של אי חידוש רישיון נהיגה לנהג שהיה לו בעבר רישיון נהיגה.
  2. נהיגה ללא רישיון נהיגה- בלתי מורשה.
  3. מצב ראשון: אי חידוש רישיון נהיגה

פקודת התעבורה עושה הבחנה ברורה בין מצב שבו אדם נהג כאשר לא חידש את רישיון הנהיגה שלו לבין מצב שבו נהג במצב בו מעולם לא היה לו רישיון נהיגה.

עבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה בתוקף הנה חמורה פחות ונחשבת במרבית המקרים לעבירה טכנית. במרבית המקרים אי חידוש רישיון נהיגה נובע מאי תשלום קנסות או מאי תשלום אגרת רישיון נהיגה.

בתי המשפט לתעבורה מייחסים חשיבות אומנם לנהיגה ללא רישיון נהיגה אך יחד עם זאת במרבית המקרים ובשל הנסיבות מקבלים את העובדה כי רישיון הנהיגה לא חודש בשל קשיים כלכליים הנובעים מאי תשלום קנסות ולפיכך סרובה של רשות הרישוי לחדש את רישיונו של נהג הופך אותו מיידית לעבריין תנועה פוטנציאלי בשל מניעה טכנית כלכלית, ומכאן שהעונש המוטל על הנהג הוא קנס בלבד. כמובן שהשפעת עורך דין תעבורה במשפט תוביל להקלה בחומרת העונש.

לעניין זה חשוב לציין כי נהג אשר בטרם הגיע מועד משפט מסדיר את רישיון הנהיגה שלו הנו בחזקת "מסיר המונע" כאשר הוא מתקן את הפגם שנפל בכך שרישיון הנהיגה שלו לא היה בתוקף, בתי המשפט מקלים עם נהג שכזה שכן ברור הדבר כי הנסיבות של הנהיגה ללא רישיון בתוקף הנן טכניות.

השאלה שעומדת מול עיניו של בית המשפט היא "רמת הסיכון" של נהג שכזה אל מול המשתמש בדרך, כאשר נהג נוהג ללא רישיון בתוקף והיה לו רישיון בעבר אין המדובר בנהג המסכן את המשתמשים בדרך וברור כי המדובר במניעה כלכלית/טכנית לחידוש הרישיון

לעומת זאת המקרה השני הוא חמור הרבה יותר והענישה שבצדה חמורה בהתאם ומטילה עונש גם על "מתיר השימוש" ולא רק על הנהג עצמו.

מצב שני:נהיגה ללא רישיון נהיגה

בהתאם לס´ 10 לפקודת התעבורה הרי שאסור לאדם שאינו בעל רישיון נהיגה לנהוג ברכב שכן בכך הוא מסכן את הנהגים האחרים והמשתמשים בדרך. העונש הצפוי הוא חמור ועלול לעלות כדי מאסר לתקופה של עד שנתיים, בנוסף לפסילה בפועל של מינימום 3 חודשים כמו גם מאסר על תנאי.

אומנם בתי המשפט לא ממהרים להכניס נהגים למאסר בפועל בשל עבירה זו אך בנסיבות מסויימות הדבר בהחלט ייתכן, מה גם שקיימת חובת פסילת מינימום בחוק.

בד"כ המדובר בנערים צעירים אשר מבקשים לקחת את הרכב ל"סיבוב", ובכך מהווים סכנה מוחשית למשתמשים בדרך. בתי המשפט מבקשים להוקיע את התופעה ומכאן ההחמרה בענישה.

בעניין זה כאמור יש להבחין גם בשני מצבים, הראשון שבו היה אחר שהתיר לאדם לנהוג ללא רישיון נהיגה- ועל כך בהמשך. והמצב השני הוא פרק בפני עצמו של "שבל"ר" -שימוש ברכב ללא רשות, בין אם המדובר בגניבה של רכב ובין אם המדובר ברכב של ההורים או חבר שנלקח ללא רשות.

נהג שהתיר לאחר לנהוג ברכבו בידיעה שאינו מורשה לנהוג- מה עונשו?

המדובר בעבירה חמורה המוגדרת בחוק כהתרת נהיגה. העונש הצפוי הקבוע בחוק למי שהתיר את השימוש ברכב לאחר שאין לו רישיון נהיגה הוא מינימום שלוש שנות מאסר בפועל, ואם אותו האדם הנו קטין שאינו עונה על הדרישות של קבלת רישיון נהיגה- מינימום חמש שנות מאסר בפועל, וזאת בנוסף ל-3 שנות פסילה בפועל. בית המשפט רשאי בנסיבות מיוחדות שיפורשו בפסק הדין לגזור על אדם עונש של פסילה על תנאי ולא מאסר בפועל.

מה המשמעות של פסילת רישיון נהיגה כאשר לאדם אין רישיון נהיגה כלל?

למעשה המשמעות היא שביום שבו אותו עבריין תנועה יחליט להוציא רישיון תכנס לתוקפה תחולת העונש ורישיונו יפסל.

חשוב לדעת: הפסילה אינה מתחילה אוטומטית עם הוצאת רישיון הנהיגה אלא רק לאחר הוצאת רישיון הנהיגה והפקדת הרישיון החדש בבית המשפט.

לקבלת פרטים נוספים וכדי ללמוד עוד על המקרה שלכם אתם מוזמנים לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי.

יש לכם גם שאלות לגבי נהיגה בשכרות בארץ ישראל? תוכלו להשאיר פרטיכם בטופס יצירת הקשר למטה.

 
לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי בנושא של נהיגה בשכרות התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: