ליעוץ עם עורך דין

ממל"ז – מד מהירות לייזר

אחד הנושאים שזכו להכי הרבה "מאבקים" משפטיים בתחום דיני התעבורה-מכשיר הממל"ז.
כולנו זוכרים את התקופה שהיו מודדים את "הכנסת" עם אקדח הלייזר ונראה היה שהכנסת "נוסעת" במהירות 20 קמ"ש. הציבור לא סמך על דיוק המכשירים הללו ובתי המשפט במאות מקרים זיכו נאשמים שהעלו טענות נגד אמינות התוצאה בשל העדר כיול.

 רק בסוף 2012 סתם בית המשפט העליון את הגולל על כעשרים שנה של מאבקים משפטיים במכשיר הממל"ז בפסק דין שנקרא "דרייזן".
ההלכה המחייבת נקבעה בפרשת "לוי ועטיה" והעקרונות שהחליט בית המשפט העליון עומדות בעינן ולמעשה משאירות את המצב המשפטי שהיה קיים לפיו ניתן להשתמש במכשיר הממל"ז גם אם הוא לא עובר בדיקות תקופתיות לכיול.

מכשיר הממל"ז קובע מהירות ע"פ מהירות השידור והקליטה של פולסים באור אינפרא אדום ומאחר שמהירות האור קבועה, הזמן הדרוש לפולס הלייזר להגיע למטרה ולחזור למקור השידור, הינו ביחס ישר למרחק מקור השידור מן המטרה. 

על ידי שיגור שני פולסים במרווח זמן ידוע ניתן למדוד שני מרחקי חלוקה בהשהיית הזמן בין שיגור שני הפולסים אשר נותן את מהירות המטרה. כדי למנוע טעויות, מכשיר הממל"ז שולח במשך 0.3 שניות מספר רב של פולסים במרווחי זמן קבועים ומבצע שבע בדיקות עצמאיות לגבי כל אחד מהפולסים, אם אחת התוצאות בלתי הגיונית מתקבלת טעות מדידה והמכשיר אינו מודד טעות את המהירות.

קביעת בית המשפט העליון

בית המשפט העליון קובע כי הממל"ז הנו מכשיר מדידה אמין ומדויק, בכפוף להפעלתו: על ידי מפעיל מיומן, על פי הנחיות היצרן, ולאחר ביצוען של הבדיקות השגרתיות בטרם ההפעלה.

אין טעם לפרט מהן הבדיקות השגרתיות והנחיות היצרן כיוון שזה חומר טכני לחלוטין וזה מסוג הדברים שעדיף לכם לא להתנסות בהם בעצמכם, לא בגלל שאתם לא אינטליגנטים מספיק אלא בגלל שלא רצוי שתתמודדו עם מערכת מורכבת שאתם לא מכירים. זה יעלה לכם כסף רב והסיכויים שלכם להצליח שואפים לאפס. אני אלך צעד אחד קדימה ואומר שבהרבה מקרים, גם עם עורך דין הסיכויים שלכם שואפים לאפס בעניין הממל"ז,

 הדרך העקרית שעומדת לעורכי הדין היא בדרך של בדיקת ההפעלה של המכשיר על ידי השוטר-האם נהלי המשטרה המחייבים את השוטר מולאו,

 האם הייתה הקפדה על הנחיות היצרן והאם התבצעו הבדיקות השגרתיות בתחילת כל משמרת שנועדו לוודא כי המכשיר אכן קורא את המהירות הנכונה ואין בו תקלות.

לקריאת מאמר על מכשיר הדבורה – לחץ כאן

 

בנוסף, נקבע על ידי בית המשפט העליון כי יש להקפיד על הנהלים הבאים

א) בטווחים שמעל 300 מטרים יופעל הממל"ז מעל חצובה בלבד.נ

ב) בטווחים שמעל 300 מטרים ישתמש המפעיל בעדשה מגדילה ומקרבת.ב

ג) מכל תוצאת מהירות הנמדדת על ידי הממל"ז יופחתו 5 קמ"ש בגין סטיית-הדיוק של המכשיר.ו

בשורה תחתונה, כתוצאה מההחלטה של בית המשפט העליון אין לכם מה להתחכם, לא ניתן לערער על אמינות המכשיר עצמו. נקבע כי הוא אמין ותקין בכפוף לכללים שדיברנו עליהם. הכי זול זה לנסוע כחוק, זה גם יותר בטוח.

לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: