ליעוץ עם עורך דין

וייז כאמצעי בטיחות

מתוך הנסיון שלי האישי ושל כלל הנהגים שאני מדבר איתם וויז הוא אמצעי חובה לכל נהג במהלך כל נסיעה ולמי שרישיון הנהיגה שלו חשוב לו. לא בהגזמה, אני עומד מאחורי המילים האלו.

אם אתם חושבים שוויז היא רק תוכנה לניווט, אתם טועים. ובגדול. וויז היא תוכנה מהפכנית מבחינת בטיחות בנסיעה ולא פחות מכך מבחינת שמירה על רישיון הנהיגה שלך.

למה? אתם עדיין שואלים, אז תקבלו תשובה ברורה.  

למי שלא מכיר אז וויז נולדה כאפליקציה ל"סמארטפונים" ששימשה בעיקרה לניווט ממקום למקום. בכוונת מכוון, הפכה האפליקציה הזו לתוכנת ריגול על הכביש. למעשה וויז יכולה לתת תמונת מצב מודיעינית מדוייקת של מה שמתרחש בכל רגע נתון בכל כביש בארץ. היכן ישנן תאונות דרכים, היכן ישנם עומסים כבדים על הכביש והיכן הכביש פנוי. וויז יכולה לתת לך הערכה מדוייקת של כמה זמן יקח לך להגיע ממקום למקום. אתה יכול לתכנן את הזמן שלך מראש ולא לנהוג בלחץ. וויז מדוייקת. המידע מצטבר "און ליין". אנחנו הנהגים מזינים את המידע. וויז למעשה שקולה לכמות העניים של הנהגים בכל הכבישים בארץ, טוב לא כולם, כל אלו שמדווחים, שזה המון. בגלל הפופולאריות של התוכנה הנתונים המעודכנים הללו חוסכים לכם זמן רב בהכוונה לכבישים פחות עמוסים, ומדווחת לכם על מפגעים וסכנות בכביש, תאונות דרכים, מפגעים בטיחותיים, כמו גם על אכיפה משטרתית. כל זה קורה במהלך הנסיעה ומתעדכן כל הזמן.

בין היתר וויז יכולה למדוד מהירות. זה מאוד פשוט. וויז מחשבת את הזמן שלקח לכם לעבור בין שתי נקודות מדידה שלהם על אותו קטע כביש (המרחק בין הנקודות קבוע וידוע) ואז וויז מחשבת את מהירות הנסיעה שלך. וויז גם מראה לך על הצג באיזה מהירות אתה נוסע. כך התוכנה גם יודעת לחשב לך מספר מסלולים לבחירתך ונותנת לך הערכת זמן מדוייקת להגעה ליעד. כך גם וויז יודעת אם התנועה זורמת חופשי או שישנם עומסים. אם זה עומס מקומי עקב תאונה או עומס מתמשך לאורך קילומטרים בשל "עומסים של בוקר". התוכנה גם מראה לך מה קורה בהמשך הדרך בצורה ברורה כולל מהירות התנועה שלפניך. זה כאילו שיש לך מזל"ט בשמים שרואה קדימה ומדווח לך מה המצב. כשאתה יודע מה מצפה לך אתה יותר רגוע. אתה גם נוהג יותר רגוע וכשיש סכנות וויז מזהיר אותך ובאופן טבעי הנהיגה שלך הופכת להיות דרוכה יותר.

אם להסתכל על האופי ה"בטיחותי" של וויז וכיצד הוא מתקשר לשמירה על רישיון הנהיגה והחיים שלכם, אז הדוגמה הטובה ביותר להסביר את החשיבות הנוספת של וויז היא במצב בו אנחנו נוהגים ויש לנו כל מיני הסחי דעת. טלפון סלולרי, רדיו מחשבות טורדניות וכו'…כל מה שמוציא אותנו מריכוז בנהיגה, ולא חסר כאלה. במילים אחרות: הגורמים לתאונות דרכים במרבית המקרים. בעיקר הנייד.
מה שוויז עושה הוא משמש לנו כזוג עניים נוספות לידנו. לדוגמא, הוא מתריע בפנינו כי "תאונה לפניך". הרבה לפני שאנחנו יכולים לראות את התאונה ! באופן טבעי כל נהג ששומע כי הוא עתיד להגיע למקום תאונה, מגביר ערנות נוהג יותר לאט ונמצא במצב דרוך.

וייז כאמצעי בטיחות
 

כמה פעמים הייתם שקועים בשיחה ופספסתם את המחלף?

עם וויז ישנו עוד זוג עניים שמכניס אותך לדריכות בזמן הנהיגה. נהגים ששקועים בשיחת טלפון מאבדים את הריכוז בנהיגה. נהגים שמדברים בטלפון נמצא במצב מוגבר יותר של סיכון בהעדר ריכוז מוחלט. מחקרים שנערכו הראו שהסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים בזמן דיבור בנייד גבוהה ב-400% מאשר בזמן נהיגה ללא דיבור. וויז ידבר אליכם בקול רם ויזכיר לכם איזה נתיב אתם צריכים לקחת וכמו שאמרתי גם מסכנות ומפגעים בכביש.

דבר ידוע, שהטכנולוגיה תמיד מקדימה את עולם המשפט. עד שעניין טכנולוגי מסויים מאומץ על ידי המערכת המשפטית צצות טכנולוגיות חדשות שיכולות להתנגש עם המצב המשפטי הקיים באופן שמצריך ליצור תקדים משפטי חדש. זה לא פשוט. לשנות סדרי עולם בדיני תעבורה זה לא עניין של מה בכך. בישראל הדברים קורים לאט. המערכת המשפטית לא מורגלת בשינויים. אך בסופו של יום החדשנות הטכנולוגית תגיע לבית המשפט ותיפול הכרעה משפטית מוחלטת שתתן תמונת מציאות על פיה אנחנו חיים ונוהגם בכבישים.

הנה דוגמא קלאסית להתפתחות טכנולוגית שמקדימה את עולם המשפט, קשורה בוויז והתרחשה במהלך כתיבת ספר זה בחגי תשרי.

עורכת הדין שעובדת איתי במשרדי, קרן בלס, ראתה "פוסט" בפייסבוק. בסופו של יום הפוסט הזה זכה למעלה 8000 לייקים. ב"פוסט" שמקורו דווקא בעמוד הרשמי של משטרת ישראל, כתב חייל בן 19 את הכאב הרב שחש מהתנהלות משטרת התנועה כלפיו, בכך שהואשם בנהיגה במהירות מופרזת של 161 קמ"ש בזמן שהוא ידע בוודאות שהוא נוהג במהירות של 100 כחוק. לא רק שהוא נהג במהירות מותרת הוא גם נהג עם וויז, קיבל התראה וידע מראש כי יש שם משטרה אז זה היה ממש הגיוני שקרתה כאן טעות. בהמשך הצלחתי להוציא את "היסטוריית הנהיגה" וגיליתי שהוא דובר אמת. לא עזרו לו תחינותיו והסבירו כי הייתה זו האאודי השחורה שחלפה במקביל אליו. השוטרים "לא ראו" או שלא ממש עניין אותם. הם תפסו אותו וזה מה שהם יודעים.

ניתן לקבל עוד פרטים אודות ערן בן עמי עו"ד תעבורה מומחה בעמוד זה.

המקרה היה כל כך קורע לב ואמיתי, זועק לחפות ואין מי שישמע, שעו"ד בלס פנתה מייד עם צאת החג לחייל וכך החלטנו לקחת את התיק כחלק ממכסת התיקים ללא תשלום שאנחנו נוהגים לקבל.

עכשיו תחשבו על הסיטואציה, אם השוטר אומר שהוא ננעל עליך, ואתה אומר שזה לא אתה. למי יאמינו? מילה שלך נגד מילה של שוטר שמדד מהירות. ואיך בדיוק תוכל לסתור את זה? איזה ראייה תוכל לספק?

פה נכנסה לתמונה וויז. הנהג סיפר לי שהיה מחובר לוויז במהלך הנסיעה. נכנסו להיסטוריית הנהיגה שלו דרך המחשב וגילינו שבנקודה שבה היה השוטר מהירות הנהיגה שלו הייתה פחות מ 100 קמ"ש.

פניתי לוויז, והחבר'ה שם הפנו אותי בייעילות מדהימה לאחד מהבכירים באגף הטכנולוגיה שבכלל יושב ב"עמק הסיליקון" (קליפורניה), ושהיה מקסים מספיק לפגוש אותי לקפה בזמן שבמקרה היה בארץ באותו הזמן לתקופת החגים. אותו בכיר הסביר לי כיצד המערכת עובדת ולהפתעתי גילית שוויז "זוכרת" את כלל הנסיעות והמסלולים שעשיתם לאורך שנים אחורה (לידיעת כל הבוגדים שבנכם). הגשנו בקשה דחופה להחזיר לו את הרישיון שנלקח בפסילה מנהלית. זה עזר? לא ממש. השופט היה מאוד סימפטי בעניין של הטענה המשפטית החדשה אבל קבע שבשלב המשפטי המקדים הזה כשוויז עדיין לא נחשבת לראייה, ושזאת הפעם הראשונה שמישהו בכלל מעלה טענה שכזו, מוקדם מדי להסתמך על וויז כראייה.

אבל כמו שאמרתי, הטכנולוגיה מקדימה את המשפט ולכן זה רק עניין של זמן, השימוש בוויז כראייה יבחן על ידנו בעתיד הקרוב בבית המשפט, הולך להיות מעניין.

בעמוד הבא יתאפשר לכם לקבל עוד תוכן על נהיגה בשכרות והעונשים בישראל – לחצו על הלינק המסומן.

ערן בן עמי עורך דין תעבורה בישראל

לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: