ליעוץ עם עורך דין

תאונות דרכים – על ההתמודדות והטיפול בהיבטים המקצועיים | עו"ד תעבורה ערן בן עמי

תאונות דרכים – על ההתמודדות והטיפול בהיבטים המקצועיים

מאז תחילת שנת 2017, גבה שדה הקטל בכבישי מדינת ישראל מעל 280 בני אדם. תאונות דרכים קטלניות הן אסון ש"נופל" עלינו ללא הכנה מוקדמת, וגובה את חייהם של היקרים לנו מכל. מעבר להיבטים הרגשיים הכבדים, של ההתמודדות עם האסון, ישנם גם ההיבטים המשפטיים של תביעות נזיקין, מימוש צוואה ואחרים. לפניכם כתבה שנועדה להקל את ההתמודדות דרך מדריך משפטי ברור ונוח – מה יש לעשות ובאילו היבטים חשוב לטפל, במקרים של תאונת דרכים קטלנית?

תאונת דרכים קטלנית – מהי ומי בעצם אשם?

תאונת דרכים קטלנית היא תאונת דרכים שגרמה למוות של מי מן המשתתפים בה. על פי חוק, גם אם היו מעורבים מספר כלי רכב באותה התאונה, האשם המידי לנזקים בגוף וברכוש של כל מעורב בתאונה הוא כלי הרכב שפגע בו. כך, בתאונת שרשרת אחראי כל רכב לרכב בו הוא פגע, גם אם הפגיעה התרחשה לחלוטין שלא באשמת הנהג (אם כי הנהג הפוגע שלא באשמתו יכול "לגרור" את האשמה והעלויות על הנהג שפגע בו וכן הלאה).

הגורם לנזקים בתאונת הדרכים הקטלנית יואשם או בגרימת מוות ברשלנות (עבירה שעונשה שלוש שנות מאסר) או בהריגה (עבירה שבצידה עד 20 שנות מאסר בפועל). הבדל בין שני סעיפי האישום הוא שבהריגה מיוחסת לנהג האשם ההבנה כי הוא פועל מתוך חוסר אחריות (למשל, במקרים של נהיגה במהירות מופרזת, או במקרים של נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, וכדומה).

מיד לאחר אותה תאונת דרכים קטלנית, מוטלת על הנהג שהיה מעורב בתאונה פסילת רישיון מנהלית מידית ללא תלות בשיקול הדעת של אנשי המקצוע שהגיעו לחקור את זירת התאונה, למשך לכל הפחות 90 יום ולעיתים עד תום ההליכים המשפטיים בתיק או אף יותר מזה.

פיצויים לנזקי גוף

בעניין הדיון הפלילי, הנזקים לרכוש, והתביעות הנוספות – חשוב לברר מי אשם בתאונה על מנת לקבוע מי נדרש לשאת בהוצאות ובפיצויים שישולמו בגין התאונה.

אולם בגין פיצויים לנזקי גוף, דיון האשמה אינו רלוונטי – אין צורך בהוכחת אחריות על מנת לקבל פיצוי. הפיצוי יכלול שיפוי בגין תשלומים לטיפולים רפואיים בסמוך לתאונה ו/או שנגרמו בשל התאונה; שיפוי בגין עוגמת נפש ומצב נפשי; התייחסות לאבדן ימי עבודה או לפגיעה בכושר העבודה; ועוד.

פיצויים במקרה של מוות

במקרה של מוות כתוצאה מתאונת דרכים קטלנית, מומלץ לטפל בהיבטים הכספיים של הפטירה, כמו למשל מימוש הצוואה, שיפוי בגין הוצאות קבורה, ונוספים. זה תהליך קשה וכואב, המותיר את הטראומה חיה ומדממת – אולם הוא הכרחי לטיפול מהיר ושלם באסון.

במקרים כאלה, מומלץ להיוועץ בעורך דין צוואות אשר מסייע להתמודד בסבך הבירוקרטיה ומפנה זמן להתמודד עם ההיבטים הרגשיים של התאונה, תוך טיפול מסור ומקצועי בהיבטים הבירוקרטיים והמשפטיים. הנה מעט מן הדברים שחשוב לזכור, בטיפול בפיצויים במקרה של מוות בתאונת דרכים קטלנית:

  • אם הנפטר הותיר מאחוריו צוואה, חשוב להפיק בקשה לצו קיום צוואה, ואם לאו – יש להפיק צו ירושה, אשר יאפשר חלוקה של עזבונו של המנוח, בין יורשיו או מקורביו. הפקת הבקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה אורכת עד שלושה חודשים, לכן מומלץ לטפל בעניין זה בהקדם.
  • גמלאות ופיצויים – חשוב לבדוק, במיוחד אם המצב הכלכלי עובר טלטלה עקב המקרה, לאילו פיצויים זכאים קרובי המשפחה של הנפטר. לדוגמה, אם הנפטר היה בדרכו לעבודה, התאונה נחשבת תאונת עבודה, יתאפשר לשארים לתבוע קצבת שארים מן הביטוח הלאומי.
  • פיצויים בגין התאונה – בנוסף לכל אלה, קיים כמובן ההיבט של הפיצויים שיתקבלו מהביטוח בגין התאונה, אשר יכללו אלמנטים של הפסד ההשתכרות (בהתחשב בגיל הנפטר ובשכר שהרוויח, בחישוב עד לגיל הפרישה שלו); הוצאות בגין התאונה (כמו הוצאות קבורה); הפסד תמיכה במקרה והנפטר תמך כלכלית בקרוביו או במשפחתו; ופיצוי (שאין די בו) בגין הסבל נגרם לבני המשפחה

לסיכום, נזכיר כי על אף המורכבות בטיפול, הבירוקרטיה והזמנים הנדרשים, חשוב לתת את הדעת באופן הולם לקושי הרגשי כתוצאה מן האובדן ולארגן תמיכה רגשית ונפשית עבור בני המשפחה שאיבדו את יקירם. היוועצות באנשי מקצוע, כמו עורך דין מקצועי לענייני תעבורה או עורך דין ירושות– יסייעו ויאפשרו מרווח נשימה, תוך טיפול מקצועי בהיבטים הרשמיים של התאונה.

פוסטים אחרונים

עורך דין תעבורה

דיני התעבורה דיני התעבורה שייכים לתחום המשפט הפלילי. הם מתייחסים לכלל הנהגים והולכי הרגל, למעשה לכל המשתמשים בדרך הכפופים להוראות הכלולות בפקודת התעבורה ובתקנות התעבורה.

קרא עוד »

רישיונך נפסל

כאשר נשלל לאדם רישיונו הוא ניזוק מכך קשות שכידוע, כיום, רכב שווה ערך לרגליים – ללא רכב, אנו חשים שאיננו יכולים לנוע לשום מקום. אם

קרא עוד »

שלילה בגלל מהירות מופרזת

למרות שהיא מנת חלקם של מירב הנהגים- לפחות בארצנו, המהירות המופרזת נחשבת לעבירת התנועה מבין החמורות ביותר. מהירות היא משתנה רציף וניתן לקטלג את עבירות

קרא עוד »