ליעוץ עם עורך דין

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

למשרד עו"ד ערן בן עמי ניסיון רב בייצוג לקוחות מול המרב"ד והצלחות רבות מוכחות.
פנו אלינו לייצוג משפטי מקצועי ולייעוץ ראשוני ללא עלות בטלפון  052-2526277  או באמצעות הטופס ונשמח לסייע ולהציע לכם פתרונות רלבנטים המותאמים לכם. סודיות מלאה מובטחת.

זומנתם לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ? קיבלתם זימון לשימוע במשרד הרישוי?

 אתם לא לבד. הגוף שנקרא "המכון הרפואי לבטיחות בדרכים" ובקיצור- המרב"ד, עורך מדי שנה בדיקות לעשרות אלפי נהגים.

הצרה היא שמדובר בגוף מסורבל שהשנים הרבות שאנו עובדים מולו לימדו אותנו עד כמה הוא איטי ונסמך על בירוקרטיה המבוססת על מסמכי "נייר" כמו בזמנים שחלפו מהעולם, דבר אשר במקרים רבים מוביל לטעויות טכניות שסופן התליית רישיונו של נהג, גם אם היה כשיר לנהיגה.

זאת רק חלק מהצרה, העובדה שהמרב"ד עובד רק יום אחד בשבוע למשך שעתיים בלבד! מקשה על ההתנהלות מולו, בעיקר כשהגוף השני הקשור בקשר ישיר עם המרב"ד הנו משרד הרישוי, כך שבמקרים רבים המערכות כושלות מלבצע את עבודתן, משך הטיפול נגרר, ורישיונו של נהג אינו מחודש רק בשל סחבת.

לדוגמא, נהגים לקראת חידוש רשיונם בגיל 70 ומעלה, נדרשים להעביר טופס הצהרת בריאות מהרופא. במקרים רבים מספור, אותם נהגים שהרופא סבור שהם כשירים לנהיגה אך מבקש שיעברו בדיקה במכון הרפואי, ממתינים שהמערכת תעשה את עבודתה, אך ללא הועיל. אותם נהגים מגלים את האטימות של המערכת שפועלת באיטיות מחרידה, וכשמגיע מועד חידוש הרישיון וטרם נתקבלה תשובה, רישיונם אינו מחודש והם אינם יכולים לנהוג על אף היותם כשירים לנהיגה. במרבית המקרים, במידה ואין התערבות מקצועית מדי שבוע בטיפול מול המכון, התשובות מתקבלות חודשים ארוכים ואף מעל לשנה לאחר מכן, כשרק אז הרישיון מוחזר.

מי נדרש לעבור בדיקות במכון הרפואי?

ישנן כמה סיבות שונות אשר מובילות לבדיקה במכון הרפואי:

  • כמו שציינתי בדוגמא- נהגים מעל גיל 70- שלגביהם הרופא החליט שקיים חשש הדורש בדיקת כשירות.
  • נהגים שהורשעו בעבירות המייחסות להם נהיגה בשכרות: נהג חדש שהורשע וקיבל פסילה בת למעלה מ-3 חודשים ולנהג "רגיל" פסילה בת למעלה משנה, או הרשעה בעבירת סמים גם אם לא הייתה מעורבת נהיגה.
  • נהג שמבקש לקבל רישיון רכב ציבורי- מונית, אוטובוס, או רכב משא כבד- משאית מעל 12 טון.
  • שיטת הניקוד- אמצעי תיקון- צבירה של מעל 72 נקודות או לחילופין 36 נקודות לאחר פסילה דומה של 36 נקודות בטרם חלפו 6 שנים מהעבירה האחרונה.
  • לאחר אירוע רפואי. נוירולוגי- מקרים בהם היה קיים חשש להתקף אפילפטי, אירוע מוחי, התקף לב, או כל אירוע רפואי אחר שלדעת הרופא מחייב בדיקת כשירות לנהיגה בהתאם לסמכות הקיימת לרופאים לדווח- לפי סעיף 12 לפקודת התעבורה.
  • נהגים שהופנו למעבדת שינה בשל חשש לדום שינה ונדרשים לישון עם מסכה-CPAP.
  • נכי גפיים אשר נעזרים באביזרי נהיגה ולדעת הרופא קיימת ירידה בתפקוד.

כיצד לנהוג כשאנו מופנים לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | עורך דין תעבורה ערן בן-עמיאם רישיונכם חשוב לכם, הדבר הכי חשוב לטעמי הוא קודם כל לפנות לייעוץ. פשוט וקל. מכיוון שאין שני מקרים זהים, כל נהג הוא מקרה לגופו. ייתכן ולא תצטרכו עזרה מקצועית, אבל זה מחייב בדיקה של נסיבות המקרה הפרטי שלכם. ככל שתקדימו להתייעץ יהיה אפשר לסייע באופן משמעותי יותר.

במידה ואתם מרגישים צורך לשאול שאלה פרטנית לגבי המקרה האישי שלכם אתם מוזמנים להתקשר אלינו ישירות לנייד 052-2526277 ותענו בהקדם.

בחלק מהמקרים מה שנדרש זה לזרז את ההליך ולגרום למכון הרפואי ולמשרד הרישוי לעשות את עבודתם, בחלק מהמקרים המדובר בעניין טכני שתקוע בין שני המשרדים (הרישוי והמרב"ד), לעיתים נדרש להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי- זהו הליך של ערעור על המרב"ד בפני וועדה רפואית בתל השומר בהרכב של 3 רופאים, לעיתים הדרך היחידה היא פנייה לבית המשפט בעתירה מנהלית או בערעור מנהלי (תלוי בשלב בו אתם נמצאים) על ההליך במכון. כמו שאמרתי, כל מקרה לגופו. מה שחשוב הוא שנפעל ומהר, באופן מקצועי ויעיל- אחרת אפשר לשכוח מהרישיון למשך זמן רב.

הניסיון מלמד כי במקרים רבים, הכוונה נכונה וטיפול מקצועי משנים את התוצאה. לצורך הדוגמא, הכנה לבחינה טרם הגעה לבדיקה, למשל הכנה לבדיקת פסיכולוג, עשויה לשנות את התוצאה לחיוב. נתקלתי בנהגים רבים שנגשו ללא הכנה לבחינה ונכשלו.

דוגמא נוספת היא במקרים של חשד לאפילפסיה. במקרה כזה רישונכם בסכנה למשך שנה. המכון הרפואי ממליץ "אוטומטית" על התליית רישיון הנהיגה למשך שנה בכל מצב בה התרחש ארוע המוגדר כאפילפטי או חשד לאפילפסיה אף אם לא היה ארוע כזה. ומה קורה במקרה שמדובר בהגדרה בטעות?

נניח והמתנתם שנה, מה אז? בשל מחסור ברופאים נוירולוגים עד שתקבלו תשובה יחלפו חודשים ארוכים נוספים אחרי שהמתנתם שנה שלמה.

לכן חשוב לדעת להתנהל בכל מקרה לגופו, מובן מאליו שמניעת לקיחת הרישיון פשוטה יותר מלהחזיר רישיון שכבר נלקח. וגם הרבה יותר זולה במונחים של זמן, כסף ואי נוחות.  

מתי פונים לבית המשפט המחוזי?

לעיתים נדרשת פנייה נכונה למשרד הרישוי למציאת פתרון ביניים של "רישיון זמני" עד לסיום הליכי הבדיקה, אך מכיוון שמשרד הרישוי אף הוא גוף בירוקרטי ואטום, כשהפניה למשרד הרישוי לא מניבה את התוצאה הרצויה, ישנה אפשרות לפנות בדחיפות לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים בבקשה ל"צו בניים" שישמור על רישיון הנהיגה שלכם עד למתן המענה מהמרב"ד, במקרים אחרים ניתן לפנות לבית המשפט כדי לתקן אבסורד של החלטת משרד הרישוי או המכון הרפואי. זהו הגוף היחיד שאפשר לפנות אליו ולהצביע על העוולות שנעשים כלפינו הנהגים במהלך ההליך מול משרד הרישוי והמכון הרפואי. אם זה נוגע אלכם, תוכלו לקרוא בהרחבה באתר זה על עתירה מנהלית, ערעור מנהלי, צווי ביניים.

מהי וועדת הערר? מתי פונים לוועדת הערר?

החלטות המכון הרפואי אינן סוף פסוק. במידה וקיבלתם תשובה שלילית מהמכון הרפואי, המשמעות היא שאיבדתם את הרישיון. אם הרישיון שלכם חשוב לכם, אין דרך אחרת מלבד לערער על ההחלטה. לשם כך מכונסת וועדת הערר – גוף השייך למשרד הבריאות, וועדה בת 3 רופאים שדנים בהחלטה של המכון הרפואי לגבי הנהג שלא אושרה כשירותו לנהיגה. ההגדרות של המרב"ד כגון "אי התאמה אישיותית" מהוות כר נרחב לטעויות. ובמקרים רבים, גם בעניינים של בעיות על רקע נפשי, וועדת הערר הופכת את החלטת המרב"ד ומחזירה את הרישיון. מובן מאליו שפנייה מקצועית ומהירה תוביל לתוצאה הרצויה בחלק גדול מהמקרים, ותקצר את משך הזמן בו רשיונכם ימצא ב"התלייה".

 גם על עניין זה תוכלו לקרוא בהרחבה בחלק העוסק בוועדת הערר.

אם לסכם את הנושא, הרי שאחזור להמלצה שלי להתייעצות עם עו"ד תעבורה במקרה הפרטי שלכם. נתקלנו באינספור אבסורדים של טעויות, החל מבדיקות שמלכתחילה לא נדרשו לעבור, טעויות ברישומים- המקרה של ג' נהג מקצועי שזאת פרנסתו, ביקש לעשות רישיון על רכב ציבורי, עבר את המבחן בהצלחה ואושר לו, אך הפקידה במכון הרפואי סימנה בטעות לבטל את כלל הרישיונות, משרד הרישוי לא בדק, והוא נדהם לגלות שאיבד את פרנסתו ואף את חופש התנועה שלו על רכב פרטי, והכל בגלל בירוקרטיה שגויה. פנייה מהירה שלנו למכון הרפואי שבה ביקשנו את החומר הרפואי גילתה את התקלה, שתוקנה, אבל כל אותה העת ג' לא עבד.

או במקרה של ח', נהג בן 80 שאין לו שום בעיה רפואית. אבל בכל זאת נשלח לבדיקה למכון, כשבוששה התוצאה להגיע, ח' קיבל מכתב זימון למשרד הרישוי בו נדרש להפקיד את רשיונו עד לסיום ההליכים במכון הרפואי. פנייה מהירה לבית המשפט בבקשה לצו ביניים מנעה את האבסורד וזירזה את החלטת המכון הרפואי. רשיונו של ח' ניצל.

ישנם בלי סוף מקרים שונים ומשונים ככל שהדבר נוגע להתנהלות של שני הגופים הללו, מוזמנים להתקשר ונייעץ לכם בשמחה.

מי אנחנו?

משרד עורכי דין תעבורה ערן בן עמי, ניסיון של 17 שנים בבתי המשפט לתעבורה, בייצוג מול המכון הרפואי ומשרד הרישוי, ובביתי המשפט לעניינים מנהליים בעתירות על החלטות משרד הרישוי והמרב"ד. עו"ד בן עמי, מחבר "בנתיב הבטוח", ספר העוסק בדיני תעבורה – מדריך לנהג, מעביר הרצאות לעורכי הדין בנושאי תעבורה במסגרת לשכת עורכי הדין ואף לקח חלק בחקיקת דיני תעבורה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרדנו מתמחה בהתמודדות עם סבך הבירוקרטיה הכרוך במכון הרפואי ובוועדות הערר כמו גם בעתירות לבית המשפט המחוזי במקרים בהם המערכת הרפואית יוצרת עיוות בלתי סביר. ככל שתפנו מוקדם יותר כך ייטב והסיכוי שרשיונכם יושב לכם (או לא ילקח כלל) יגדל משמעותית.