ליעוץ עם עורך דין

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מבחן אישיות

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מבחן אישיות

"אי התאמה אישיותית" הוא המונח המקובל על ההחלטה בה נפסל רישיונם של אלפי נהגים בשנה.

המונח הזה הנו כללי ועלום. מה מסתתר מאחריו?

הגוף הבודק כשירותם של נהגים לנהיגה הוא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כשירות כוללת גם כשירות נפשית ולכן במצבים של אישפוזים בבתי חולים לחולי נפש הגיוני שיווצר חשש לשלומם של המשתמשים בדרך ולכן צריך לבחון כשירות נפשית, בדומה, אנשים אשר טוענים שקיימת אצלם בעיה נפשית על מנת לקבל פיצויים מהביטוח הלאומי או נהגים שביקשו פטור בשל סיבות נפשיות משרות צבאי ימצאו את עצמם במצב זהה- זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד או כפי שחלק מכנים רחוב הארבעה) על מנת שיבחן את כשירותם הנפשית.

יחד עם זאת קיים סקטור שלם נוסף של נהגים שנפסל בשל "אי התאמה אישיותית" שלא זומנו בשל בעיות נפשיות אלא בשל פסילה שקיבלו בגין עבירה של נהיגה בשכרות או סמים.

נהגים אלו עוברים אבחונים פסיכולוגיים ובמקרים רבים מומלץ שלא לחדש את רשדיונם על בסיס הערכה כי הנהג הזה מסוכן לציבור. ומדוע? כי אותו פסיכולוג החליט שהאדם לא מספיק מגלה אחריות למעשיו בעבר או שלא ענה על השאלות הנכונות. האם זוהי סיבה מספיק טובה לשלול רשיונו של נהג? קיים קושי גדול עם העניין וחובה על המדינה לייצר קריטריונים ברורים יותר בעניין. ראיתי המון אנשים שהיו נהגים נורמטיבים לחלוטין שהיו לוחמים וקצינים בגולני ולאחר שרשיונם נפסל בשל טעות בודדה של נהיגה בשכרות, נאלצו לעבור שבעת מדורי גיהנום לקבל את רשיונם חזרה שכן לא צלחו את מבחני המרב,ד ורק לאחר שהגשנו ערר לוועדת עררה של משרד הבריאות שמקום מושבה בבית החולים תל השומר, קיבלה הוועדה את הערר, שלחה את העורר למבחנים במכון חיצוני מטעמם ועם התוצאות השיבה את רשיונו של הנהג.

כיצד אותו נהג פעם כשיר ופעם לא?

זהו הקושי. זאת הבעיה, הנושא כלל לא ברור וכן הקריטריונים.

מה עושים?

מתייעצים עם עורך דין לתעבורה מומלץ שזאת תחום ההתמחות שלו. במקרה שלנו משרד עו"ד תעבורה שמתמחה בדיני המכון הרפואי, ונעזרים בו מתחילת הדרך. בין היתר ניתן להשתמש בחוות דעת פסיכולוגית של מומחים שהיו בעברם בודקים מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומספקים שרותים שכאלו.

פוסטים אחרונים

קנס תעבורה

קנסות תעבורה מתחלקים לשניים – אלו אשר מלווים בקנס תעבורה, ואלו המזמינים את העבריין למשפט בגין ביצוע עבירה הנחשבת לחמורה (כמו חציית קו הפרדה לבן).

קרא עוד »

עורך דין תעבורה

דיני התעבורה דיני התעבורה שייכים לתחום המשפט הפלילי. הם מתייחסים לכלל הנהגים והולכי הרגל, למעשה לכל המשתמשים בדרך הכפופים להוראות הכלולות בפקודת התעבורה ובתקנות התעבורה.

קרא עוד »

שלילה מנהלית

קצין משטרה מדרגת מפקח ומעלה רשאי כשיש לו סמכות על פי החוק להורות על פסילתו של נהג לתקופות מסוימות על פי סוג עבירת התעבורה שעבר

קרא עוד »

פסילת רישיון נהיגה

הסמכות לפסול רישיון נתונה לבית המשפט, לקצין משטרה ולמשרד הרישוי. למכון הרפואי איןסמכות לפסול רישיון נהיגה של נהג אבל יש לו סמכות להמליץ, ומשרד הרישוי

קרא עוד »

סנקציות על נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נחשבת כיום לאחת מן עבירות התעבורה החמורות שהענוש לצידה הוא פסילת מינימום של שנתיים, לצד רכיבי ענישה נוספים, כגון: מאסר בפועל, ו/או מאסר

קרא עוד »