ליעוץ עם עורך דין

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים-אי התאמה אישיותית

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

למשרד עו"ד תעבורה ערן בן-עמי ניסיון רב בליווי וייצוג מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בנושא אי התאמה אישיותית.
פנו אלינו לייצוג משפטי מקצועיי ולייעוץ ראשוני ללא עלות, התקשרו: 052-252-6277 או דרך צור קשר.
נשמח לסייע לכם מול המרב"ד בתחום האי התאמה אישיותית. סודיות מלאה מובטחת.

מבוא:

הסמכות לתת רשיונות נהיגה או להגבילן מצוייה בסמכות בית המשפט (במקרה של עבירות תעבורה) ובסמכות רשות הרישוי (פסילה עקב שיטת הניקוד או עקב בעיות רפואיות), וזאת בהתאם להוראות שנקבעו בפקודת התעבורה ובתקנות.

כך לדוגמא, ס' 51 לפקודת התעבורה, מקנה לרשות הרישוי סמכות להתלות את רשיונו של אדם אדם מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה מסוימת או לצמיתות, אם רשות הרישוי משוכנעת שבעל רישיון הנהיגה איננו ראוי לנהוג מחמת כושר נהיגה לקוי, בנוסף סעיף 52 לפקודה שעוסק בהתליית רשיון מטעמי בטיחות מאפשרת למשרד הרישוי להתלות את הרישון מטעמים רפואיים, מוגבלות פיזית או נפשית. במילים אחרות: "אי התאמה אשיותית". הפסילה יכולה להיות לצמיתות, לתקופה מסויימת, או עד למילוי תנאים שייקבעו בהחלטה.

מה הבעיה? 

הבעיה העקרית שההגדרה של "אי התאמה אשיותית" היא רחבה, לא ברורה ונתונה לפרשנות באופן שמקרים דומים יכולים לקבל יחס שונה, הכל בהתאם לזהות מי שבדק אותם. כך יכול להיות מצב שלגבי אותו נהג שנבדק, פסיכולוגים שונים ימליצו המלצות הפוכות.

הבעיה הנוספת היא שמלבד וועדת ערר של משרד הבריאות על ההחלטה לפסול אתכם מטעמים של "אי התאמה אשיותית", אין ממש גורם משפטי שיכול לבחון את ההתנהלות. הדרך היחידה אחרי וועדת ערר היא "עתירה מנהלית"- הליך משפטי יקר שלא בוחן את מהותה של ההחלטה אלא האם דרך קבלת ההחלטה היה תקין.

המסקנה מהעניין היא שחשוב מאוד לקבל ליווי מקצועי לפני שנגשים למבחנים, זה יכול לחסוך הרבה עוגמת נפש וכסף. רצוי לקבל הפנייה לפסיכולוגים שעבדו בעבר במכון שיעבירו אתכם הכנה למבחנים.

המבחנים הנערכים במרב"ד לצורך קביעת "התאמה אישיותית" של הנהג, מוחלקים למספר גורמים. הראשון, מבחן של 800 שאלות שחוזרות על עצמן כשבהמשך הנתונים נבדקים על ידי פסיכולוג שמקבל החלטה על סמך שיחה קצרה והמבחנים. במקרים מסויימים הפסיכולוג יכול להפנות לבדיקה פסיכיאטרית מטעם המכון.

במקרים שמדובר בזימון למכון על רקע של עבירות סמים, הפסיכולוג יפנה למכון חיצוני לצורך עריכת 2 בדיקות שתן שונות בהפרש של מספר ימים. אי הגעה לבדיקות או כשלון בבדיקות, יובילו להמלצה של המרב"ד להתלות את הרשיון. משרד הרישוי מתייחס להמלצות המרב"ד כראה וקדש ומשמש למעשה כחותמת גומי.

לאחר עריכת בדיקות מטעמו, נותן המרב"ד את המלצותיו בנוגע להתאמה או אי התאמה של הנבדק לנהיגה (בתחום הפיזי), או התאמה או אי התאמה של אישיותו של הנבדק לנהיגה (בתחום הנפשי).

נתון חשוב נוסף הוא העובדה כי במקרים רבים התנאי להחזרת הרשיון לאחר פסילה ממושכת- לעבור בדיקות במכון הרפואי כשרק אז מוחזר הרשיון. זוהי למעשה פסילה שלא לצורך שניתן להימנע ממנה.

מהם המקרים שנהגים מוזמנים לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

לרוב הגדול של אנשים שמוזמנים למרב"ד מדובר במקרים שבו הנהג הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות וקיבל פסילה של מעל שנה, או עבירות סמים.

מקרים נוספים שמקובל להשלח למרב"ד זה לגבי כל נהג שמבקש לקבל רשיון על רכב ציבורי (מונית, אוטובוס) או רכב משא כבד (משאיות וכו').

מקרה שכיח נוסף זה שרופא שנהג נבדק אצלו מדווח על מחלה כמו אפילפסיה, בעיות ראיה, או כל מגבלה רפואית. כיום מקובל שהרופאים מעבירים מייד דיווח למשרד הרישוי. משרד הרישוי שולח לבדיקות במרב"ד.

אלו כלל המקרים בהם למשרד הרישוי סמכות לשלוח נהג לבדיקות:

נכי משרד ביטחון, נכים המופנים ע"י המוסד לביטוח לאומי, מבקשי או מחזיקי רשיון נהיגה עם בעיות בריאותיות, נהגים המופנים ע"י רשות הרישוי מפאת גיל.
אנשים שנמצאו לא כשירים לשירות צבאי עקב בעיות נפשיות ו/או רפואיות.

עבריני תנועה מועדים גם לאחר תום שלילה, נהגים שדווחו ע"י משטרת ישראל על מעורבותם בתאונות דרכים, נהגים שדווחו ע"י בית משפט, משתמשי/מורשעי סמים ו/או אלכוהול מבקשי רשיון נהיגה לרכב ציבורי ומשא כבד- ע"י משרד הרישוי.
נהגים המדווחים מכוח חובת דיווח רופא לפי סע' 12ב לפקודת התעבורה נבדקים המחויבים בבדיקת ביקורת מטעם המרב"ד וועדת ערר.

ערעור על החלטות המרב"ד:

ערעור לועדת עררים – על ההחלטה של משרד הרישוי (למעשה המלצה של המרב"ד כמוה כהחלטה) יש אפשרות לערר לפי סע' 55א' לפקודת התעבורה, תוך 30 יום לפני ועדת ערר רפואית של שלושה רופאים.  מקום מושבה של וועדת הערר, בבית החולים "שיבא" תל השומר.

על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה בוועדה רצוי לצרף חוות דעת רפואית או אחרת מטעם הנהג, וכל מסמך אחר אשר עשוי לתמוך בטענות הנהג בערעור. ניתן להגיע לערעור בפני הועדה עם עו"ד.

לועדת הערר סמכות לשנות את ההחלטה, לדחות את הערר או לשלוח למבחנים נוספים מטעמה.

במקרה בו, דחתה ועדת הערר את הערר בלי שקבעה מועד לבדיקה מחודשת, תערך הבדיקה כאמור רק לאחר שחלפה לפחות שנה מיום שניתנה ההחלטה של ועדת הערר.

כפ שציינתי לעיל, החלטת וועדת הערר,הינה החלטה מנהלית לכל דבר ועניין, וככזו, הינה כפופה לביקורת שיפוטית, ומחוייבת במתן זכות עיון, זכות טיעון, סבירות, הגינות וכיו"ב.

ערעור מנהלי לבית המשפט

שעות הפעילות של המכון הרפואי הנן ימי ג' בשעות 12-14 בתל אביב- רחוב מנחם בגין 116.

בחיפה בימי ב' בין השעות 8-10.

השעות המוגבלות והבירוקרטיה המורכבת הן רק אחד הקשיים שמערימים המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומשרד הרישוי.

ניתן להתייעץ עם עורך דין תעבורה מטעמנו בכל עת.

נתקלתם בבעיה דומה? זקוקים לעזרת המומחים שלנו? פנו אלינו בהקדם בטלפון: 052-2526277 ותקבלו ייעוץ משפטי מהיר ומקצועי ללא כל התחייבות. זכרו, קיימת חשיבות עליונה לפנייה מהירה שכן ההבדל בין פסילת רשיון נהיגה להצלחה במבדקים יכולה להיות במקרים רבים הייעוץ הנכון בזמן הנכון.

לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: