ליעוץ עם עורך דין

ההיבט-החוקי-של-שיפורי-רכב-ומנוע-בישראל

ההיבט החוקי של שיפורי רכב ומנוע בישראל

מדי פעם בפעם ניתן לראות על כבישי ישראל ואפילו בדיווחי החדשות על נהג של רכב משופר ומשודרג שהורד מהכביש או לכל הפחות חווה בדיקות מעמיקות ואף הטרדות מצד המשטרה. מקרים אלו מעלים שאלה מהותית וחשובה עבור כל מי שמתעניין בשיפורי רכב ומנוע או עוסק כבר בתחום.

שיפורי מנוע ושיפורים לרכבים בישראל הינם תחום מורכב, אשר למרבה הצער פשוט לא זוכה להתייחסות הנאותה מצד גורמי אכיפת החוק והמחוקקים.

בעוד שבמדינות מערביות רבות עולם שיפורי הרכב מוסדר תחת רגולציה ברורה והתחום כולו נחשב תחביב לגיטימי מאוד, המגלגל סכומי כסף מרשימים וכל עוד הוא נעשה תחת ההגדרות החוקיות והמקצועיות אינו מהווה שום סיכון לציבור הרחב – בישראל ההיבט החוקי של שיפורי רכב ומנוע מצריך התייחסות מקיפה ושינוי גישה, לפחות לתפיסתם של הגורמים המעורבים ומעורים בתחום.

ההיבט המשפטי הרשמי

כאשר מדובר על ההיבט המשפטי של שיפורי מנוע ורכב בישראל, אז חשוב להבין כי באופן עקרוני, ביצוע שינויים ברכבים הינו אסור. זאת על בסיס תקנת תעבורה ישנה מאוד שנכתבה שנים רבות לפני התפתחות עולם שיפורי הרכב למציאות המתקדמת והמגוונת שהוא נמצא בה כיום. תקנת תעבורה זו קובעת כי אין לבצע שינויים מבניים ברכבים. אין בתקנה זו או בהגדרות אחרות של משרד התחבורה או המשרד לביטחון פנים דגשים פרקטיים לגבי שיפורי מנוע ושדרוגי רכב כפי שקיימים כיום, אלא בעיקר ניסוח כללי ומעורפל ביחס להיצע ולאפשרויות כיום.

גורמי אכיפת החוק נוקטים בפרשנות משפטית שמרנית לגבי תקנת התעבורה הזו ויישומה בשטח, מבלי לתת את הדעת – לפחות לא באופן רשמי – לכך שהתחום השתנה, הוא מתקדם מאוד כיום ויש לקבוע תקנות חדשות. עקב ההיבט המשפטי "היבש" הזה, המשטרה יכולה, ואכן פועלת כך לעיתים, להוריד רכבים משופרים מהכביש.

כך נוצר מצב בו רכב יכול להיות מורד מהכביש או שבעליו יטורטר בהליכים שונים עקב שינוים כגון פילטר אוויר פתוח, צמיגים רחבים יותר, החלפת בולמים, שדרוג מערכת השעונים ברכב ואפילו מהתקנת מושבי מרוץ ברכב. שינויים מהותיים במנוע או במחשב עשויים אף להוביל לפסילת רישיון הרכב במעבר טסט.

נושא מורכב, כבר אמרנו?

אז ישנה תקנת תעבורה הקובעת כי אין לבצע שינויים מבניים ברכבים, כך שלמעשה ניתן לומר כי שיפורי רכב אינם חוקיים בישראל. זו קביעה שיש בה מן האמת למרבה הצער במציאות כיום, אך היא גם אינה מדויקת לחלוטין והנושא, כפי שאמרנו כבר, מורכב יותר.

באופן כללי, שינויים חיצוניים מינוריים ברכב לא יגררו תגובה או הורדת הרכב מהכביש. כמו כן, משפרי רכבים שמוכנים להשקיע את הזמן והמאמץ, יכולים במקרים מסוימים לקבל אישור לרכב המשופר שלהם.

אישורים אלו מתקבלים אחרי מסכת ארוכה ומורכבת יחסית של הצגת מרכיבי הרכב ונתונים טכניים שונים לגורמים הרלבנטיים. לא מאשרים כל דבר לנסיעה חוקית ותקנית על הכבישים, הרכב המשופר צריך להתאים לתקנים הקיימים לסוג זה של רכב מבחינת בולמי זעזועים,

בלמים וכיוצא באלו ובאופן עקרוני צריך להיות רכב דומה קיים – למשל במקרה של שיפורי מנוע, דגם דומה של אותה יצרנית עם מנוע דומה במאפייניו העיקריים.

פוסטים אחרונים

מומחה לענייני תעבורה

כשאדם מקבל זימון לבית המשפט לתעבורה, זה יכול להיות מסיבות שונות: משפט בגין נהיגה בשכרות, נהיגה מסוכנת, אי ציות לתמרורים, מעורבות בתאונה שיש בה נפגעים,

קרא עוד »

תאונת דרכים

הסיכויים להיות מעורבים בתאונת דרכים, גם אם לא באשמתנו, גבוהים, לכן כדאי להיות מוכנים לכל מקרה שלא יהיה. מה הדבר הראשון שעושים לאחר תאונת דרכים?

קרא עוד »

נתפסתי במהירות מופרזת

נתפסתי במהירות מופרזת – מה עכשיו? על פי עדכונים אחרונים, יש לא מעט מצלמות מהירות שנכנסות לפעולה בימים אלו ממש, וזאת כדי לסייע למערך המשטרתי

קרא עוד »

נהיגה בזמן פסילה

נהיגה ללא רשיון ס´ 10 לפקודת התעבורה מבחין בין כמה מצבים וקובע כדלקמן: (א) לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה

קרא עוד »

עורך דין תעבורה

דיני התעבורה דיני התעבורה שייכים לתחום המשפט הפלילי. הם מתייחסים לכלל הנהגים והולכי הרגל, למעשה לכל המשתמשים בדרך הכפופים להוראות הכלולות בפקודת התעבורה ובתקנות התעבורה.

קרא עוד »

דיני תעבורה

דיני תעבורה נחשבים לחלק מתחום המשפט הפלילי ולמרות זאת, אנשים רבים נוטים להקל ראש בעבירות נועה, וחבל, כי בשנים האחרונות חוקי האכיפה והעונשים הניתנים נהפכו

קרא עוד »