ההיבט החוקי של שיפורי רכב ומנוע בישראל

ההיבט-החוקי-של-שיפורי-רכב-ומנוע-בישראל

שיפורי רכב ומנועמדי פעם בפעם ניתן לראות על כבישי ישראל ואפילו בדיווחי החדשות על נהג של רכב משופר ומשודרג שהורד מהכביש או לכל הפחות חווה בדיקות מעמיקות ואף הטרדות מצד המשטרה. מקרים אלו מעלים שאלה מהותית וחשובה עבור כל מי שמתעניין בשיפורי רכב ומנוע או עוסק כבר בתחום.

שיפורי מנוע ושיפורים לרכבים בישראל הינם תחום מורכב, אשר למרבה הצער פשוט לא זוכה להתייחסות הנאותה מצד גורמי אכיפת החוק והמחוקקים.

בעוד שבמדינות מערביות רבות עולם שיפורי הרכב מוסדר תחת רגולציה ברורה והתחום כולו נחשב תחביב לגיטימי מאוד, המגלגל סכומי כסף מרשימים וכל עוד הוא נעשה תחת ההגדרות החוקיות והמקצועיות אינו מהווה שום סיכון לציבור הרחב – בישראל ההיבט החוקי של שיפורי רכב ומנוע מצריך התייחסות מקיפה ושינוי גישה, לפחות לתפיסתם של הגורמים המעורבים ומעורים בתחום.

ההיבט המשפטי הרשמי של שיפורי רכב בישיראל

כאשר מדובר על ההיבט המשפטי של שיפורי מנוע ורכב בישראל, אז חשוב להבין כי באופן עקרוני, ביצוע שינויים ברכבים הינו אסור. זאת על בסיס תקנת תעבורה ישנה מאוד שנכתבה שנים רבות לפני התפתחות עולם שיפורי הרכב למציאות המתקדמת והמגוונת שהוא נמצא בה כיום.

 תקנת תעבורה זו קובעת כי אין לבצע שינויים מבניים ברכבים. אין בתקנה זו או בהגדרות אחרות של משרד התחבורה או המשרד לביטחון פנים דגשים פרקטיים לגבי שיפורי מנוע ושדרוגי רכב כפי שקיימים כיום, אלא בעיקר ניסוח כללי ומעורפל ביחס להיצע ולאפשרויות כיום.

גורמי אכיפת החוק נוקטים בפרשנות משפטית שמרנית לגבי תקנת התעבורה הזו ויישומה בשטח, מבלי לתת את הדעת – לפחות לא באופן רשמי – לכך שהתחום השתנה, הוא מתקדם מאוד כיום ויש לקבוע תקנות חדשות. עקב ההיבט המשפטי "היבש" הזה, המשטרה יכולה, ואכן פועלת כך לעיתים, להוריד רכבים משופרים מהכביש.

כך נוצר מצב בו רכב יכול להיות מורד מהכביש או שבעליו יטורטר בהליכים שונים עקב שינוים כגון פילטר אוויר פתוח, צמיגים רחבים יותר, החלפת בולמים, שדרוג מערכת השעונים ברכב ואפילו מהתקנת מושבי מרוץ ברכב. שינויים מהותיים במנוע או במחשב עשויים אף להוביל לפסילת רישיון הרכב במעבר טסט.

נושא מורכב, כבר אמרנו?

אז ישנה תקנת תעבורה הקובעת כי אין לבצע שינויים מבניים ברכבים, כך שלמעשה ניתן לומר כי שיפורי רכב אינם חוקיים בישראל. זו קביעה שיש בה מן האמת למרבה הצער במציאות כיום, אך היא גם אינה מדויקת לחלוטין והנושא, כפי שאמרנו כבר, מורכב יותר.

באופן כללי, שינויים חיצוניים מינוריים ברכב לא יגררו תגובה או הורדת הרכב מהכביש. כמו כן, משפרי רכבים שמוכנים להשקיע את הזמן והמאמץ, יכולים במקרים מסוימים לקבל אישור לרכב המשופר שלהם.

אישורים אלו מתקבלים אחרי מסכת ארוכה ומורכבת יחסית של הצגת מרכיבי הרכב ונתונים טכניים שונים לגורמים הרלבנטיים. לא מאשרים כל דבר לנסיעה חוקית ותקנית על הכבישים, הרכב המשופר צריך להתאים לתקנים הקיימים לסוג זה של רכב מבחינת בולמי זעזועים,

בלמים וכיוצא באלו ובאופן עקרוני צריך להיות רכב דומה קיים – למשל במקרה של שיפורי מנוע, דגם דומה של אותה יצרנית עם מנוע דומה במאפייניו העיקריים.

פוסטים אחרונים

נהיגה בזמן פסילה

נהיגה ללא רשיון סעיף 10 לפקודת התעבורה מבחין בין כמה מצבים וקובע כדלקמן:(א) לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף

קרא עוד »

חקירה משטרתית

במרבית המקרים, כאמור, שלב "איסוף הראיות" נגדכם בעברות תעבורה מתרחש מיד לאחר ביצוע העברה. השוטר פונה אליכם בשאלות, וזוהי למעשה החקירה.  את ה"חקירה משטרתית" הוא

קרא עוד »

ביטול החרמת רכב

שבגינן יש סמכות לקצין משטרה להחרים את הרכב ולא רק את רישיון הנהיגה של הנהג. העבירות היותר ידועות הן, נהיגה בשכרות, הסעת נוסעים בשכר שלא

קרא עוד »

שלילת רישיון רפואי

כל מי שמבקש להוציא רישיון נהיגה בישראל נדרש למלא הצהרת בריאות המשמש את משרד הרישוי כדי להבטיח שהמועמד לקבלת רישיון כשיר מבחינה מוטורית, מנטלית ונפשית

קרא עוד »