מצלמות מהירות

מצלמות מהירות ואור אדום חדשות, ומצלמות ה"מלטנובה" הישנות

במהלך 2012 החלה משטרת ישראל להכניס לשימוש מצלמות דיגיטליות המודדות מהירות וכניסה לצומת באור אדום. המצלמה החדשה תחליף את כל המצלמות ה"אלקטרוניות" .מצלמות המהירות צבועות באפור, ואילו מצלמות רמזור-מהירות צבועות בכתום. שימו לב, בצמתים שבהם קיימת מצלמת אור אדום המצלמה משמשת גם לצילום מהירות, ואם רציתם "להספיק" את הירוק אז אומנם הספקתם אבל על הדרך קיבלתם גם מתנה בדמות דו"ח בגין מהירות מופרזת. סעו לאט בצמתים זה יותר זול ויותר בטוח.

משטרת ישראל החלטה על רכישת מצלמות מהירות ורמזור מתוצרת חברת Gatsometer BV ההולנדית. הדגם שיותקן בארץ, GS11, מצלם תמונות דיגיטאליות באיכות גבוהה של 11 מגה-פיקסל. נא לחייך.

המצלמות מסוגלות לצלם עד ארבע תמונות בשנייה, וטווח הצילום מאפשר לכסות כבישים המכילים עד ארבעה נתיבים לכל כיוון. כל מצלמה מותקנת על-גבי עמוד מתכת בגובה ארבעה מטרים, המעוגנים לבסיס בטון, בתוך גופים חסיני ירי ואש.

השיטה שנבחרה להפעלת המצלמות בישראל היא על-ידי לולאות חבויות בתוך אספלט הכביש (אם תסתכלו היטב, ניתן להבחין בחריצים המכוסים זפת שחורה במרחק מספר מטרים אחרי עמוד המצלמה, עם כיוון התנועה). על-ידי מדידת ההשראה המגנטית שיוצרים כלי הרכב החולפים על-פני הלולאות, מחשבת המערכת את מהירות הנסיעה. מכיוון שכל לולאה עובדת בנפרד מהאחרת, "יודעת" המצלמה לגלות באיזה מהנתיבים התבצעה העבירה. אגב, בניגוד למצלמות המוכרות לכם, חלק מהמצלמות החדשות מסוגלות לצלם לשני כיווני התנועה. כלומר: גם את התנועה המתקרבת אליה ( לדוגמה: כביש 784, צומת המוביל לכרמיאל).

המצלמות מצוידות בטכנולוגיית ANPR – בדומה לחניונים החדשים – המאפשרת לזהות ולפענח מיידית מספרי רישוי. ומכיוון שהמצלמות החדשות עובדות באופן דיגיטאלי ובטכנולוגיה מתקדמת בהרבה מהמצלמות הישנות, מיד לאחר שצולמה, משוגרת התמונה באמצעות חיבור נתונים סלולרי ישירות למאגר נתונים משטרתי. משם הדרך תהיה מאוד קצרה אלכם הביתה. עניין של ימים. ורק חסר לכם שהכתובת שלכם לא תהיה מעודכנת. כפל קנס או שפיטה בהעדר יהיו מנת חלקכם.

מה קורה בהתיישנות עבירה של מכמונות מהירות?

התיישנות עבירה במקרה של צילומי מצלמה (גם רמזור וגם מהירות) נקבעה על פי חוק ל-4 חודשים. המשמעות היא שאם אתם לא מקבלים הודעה מהמשטרה על כך שצולמתם במצלמה תוך 4 חודשים מיום העבירה, חלה על העבירה התיישנות ולא ניתן להגיש נגדכם כתב אישום. אבל המערכת החדשה היא ממש לא המצלמות המיושנות שהתבססו על פילם שהיה לוקח חודשים לפתח ולעיתים רבות עד שהתמונה הייתה מפותחת במעבדת הצילום של המשטרה היו חולפים יותר מ-4 חודשים והעבירה הייתה מתיישנת. המצלמות היו כל כך ישנות שנגמרו להם חלקי החילוף לתיקון המצלמות שפעלו שנים רבות בתנאים קיצוניים.

עד היום אמצעי האכיפה היו מיושנים, המולטנובה- "המצלמות האלקטרוניות" הישנות היו מבוססות רדאר והתבססו על "אפקט דופלר" שאיפשר לכל "גלאי רדאר" פשוט לזהות את המצלמות.

המצלמה למעשה משתמשת בעקרון דופלר מחשבת את המהירות באמצעות התמרה של שינוי התדר שהתקבל עקב תנועה אל או מהמצלמה.

הבעיה הייתה שמצלמות שפעלו בשיטה זו התאפיינו בעוצמות שידור גבוהות וטווחי קליטה גדולים דבר שיצר שוק נרחב למכשירים מסוג "גלאי רדאר" לקלוט אותם, וזאת בנוסף לעליות הפיתוח של הפילם והאופרציה היקרה להחזקתן, אך מעל הכל הליכים משפטיים ארוכים ומורכבים קראו תיגר על אמינות תוצאות המדידה בהעדר כיול תקופתי.

מצלמות המהירות החדשות מציפות את הכבישים

כיום, ישראל הצטרפה לעידן הדיגיטלי ולא בכדי. המדובר במכונת כסף משומנת לגביית מס טכנולוגי, שכל אחד היה רוצה להפעיל. אפשר לדבר על זה במונחים של קזינו. רק שבמקרה הזה הקזינו (המדינה) היא זאת שקובעת את המספרים. אז איך זה שלא תתפלאו לשמוע שהיא תמיד זוכה. למה אני מתכוון?
בהמשך טבלת מהירות מותרת וקנסות בגין מהירות מופרזת. בהתאם למהירות נקבעת הסנקציה. כמובן שבמשחק הזה במספרים הקזינו שולט. מהי המהירות המותרת ומהו גובה הקנס. אבל, אחד הסודות השמורים ביותר הוא סף הצילום. זה הקלף שהקזינו שומר לעצמו כמו סוד צבאי- מאיזה מהירות תופעל המצלמה. אם תוסיפו את העובדה שהנתון הזה הוא אחד הסודות השמורים במדינה (קצת, אבל ממש מעט מתחת לכור הגרעיני) תקבלו מכונת מזומנים הכי טובה שמישהו יכול לדמיין לעצמו.

הרי כלל ידוע שהמהירות עצמה אינה הגורם לתאונות. כמובן, צריך לסייג ולהגיד שאני לא מתכוון למהירויות קיצון ואני ממש לא בעד נהיגה במהירות מופרזת, אבל מהי מהירות מופרזת זה עניין של הגדרה שהגדירו בני אדם, והגדרות מסוימות נקבעו באופן שרירותי וניתנות לשינוי. בני האדם גורמים לתאונות, הסחות דעת כמו הטלפון הנייד, אי שמירה על מרחק ואי ציות לחוקי התנועה הם מובילים לתאונות. לא היה קורה כלום אם המהירות המותרת הייתה גבוהה יותר, לשמחתי בדצמבר 2012 אכן נשמעו קולות המאשרים שינוי של חוקי התנועה באופן שהמהירות המותרת תעלה ב-10 קמ"ש בחלק מהכבישים הבין עירוניים. בכך ישראל עושה התקדמות נוספת לעבר אירופה והעולם המערבי, שם המהירויות המותרות גבוהות משמעותית מאשר בישראל.

איך זה מתקשר למצלמות?

התחושה הכללית היא שיש בישראל אכיפת מהירות מוגברת (תרתי משמע), כמעט פרועה. כללי המשחק השתנו. פוטנציאל הצילום של המצלמות הללו הוא כמעט אין סופי.ישראל כולה הולכת להיות מרושתת במצלמות מהירות שידפיסו כסף שאנחנו כולנו נשלם (בעיקר אלו שלא יפעילו את הוויז), אז זה בהחלט זמן טוב להפסיק להיטפל לקטנות ולשלוח קנסות מהירות של 250 ש"ח על כל סטייה מינורית מהמהירות המותרת. התוצאה של המצלמות החדשות היא שאפשר היה להעלות את המהירות המותרת בכמה כבישים בין עירוניים חשובים כי המדינה מרוויחה יפה. המדינה שבעה. המצלמות החדשות היו הצלחה מסחרית מסחררת. כבר לא היה נעים כמות הכסף שזרמה לקופת האוצר על חשבון הנהגים הקטנים אז החליטו לווסת את כמויות הדוחות ונראה כי בימים אלו ממש ישנה כוונה להעלות את המהירות המותרת בכמה כבישים, למשל, בכביש 6 המהירות המותרת עומדת לעלות מ110ל- 120 קמ"ש. בגלל טווח הסטייה של המצלמות האכיפה של משטרת ישראל תתחיל מ-130 קמ"ש בכביש זה. גם כביש ירושלים ת"א יקבל שדרוג מהירות מ-100 ל-110 כאשר רף האכיפה בפועל יהיה 120 קמ"ש.

אחד הדברים שהכי מקוממים נהגים שפונים אליי לייעוץ משפטי היא עבירת המהירות, שכן כולנו יודעים שסטייה קלה, אפשר לפעמים אגבית, מהמהירות המותרת אינה כרוכה בסיכון חיים או תאונות כיום כשהכבישים יותר בטיחותיים והרכבים בנויים ברמה טכנולוגית גבוהה שמאפשרת האצה יציבה וקלה. כשקובעים רף מהירות נמוך במיוחד זה לא משרת כלום מלבד גביית מס למדינה. ברור לכולנו שרובם ככולם של הדוחו"ת מהמצלמות הדיגיטליות החדשות הנם קנסות של 250 ₪ או 750 ₪ (ראו טבלה) שמכנים "ברירת משפט" ולמעשה אינם משמשים לשום מטרה מלבד גביית מס קלה לאוצר המדינה.

בנוסף, בכביש ז'בוטינסקי מת"א לרמת גן. כביש רחב ובטוח של 5 נתיבים הנחזה לכביש בין עירוני. אבל לא. המהירות המותרת שם היא 50 קמ"ש ובקלות אפשר היה להעלות אותה ל-70. נחשו מי מחכה לכם במרחק של כמה מאות מטרים מתחילת הציר? שוטר תנועה. הפעם עם ממל"ז ביד. התחושה המשותפת לכלל הלקוחות שלי הייתה תחושה של חוסר הוגנות , "מארב" משטרתי, ודווקא במקומות בהם הכביש לא דורש אכיפה והמהירות המותרת בו נמוכה מהמהירות שהייתה צריכה להיות עבור כביש כזה.
אה, waze כמובן פותרת לכם את הבעיה הזאת. התוכנה מעודכנת לגבי כל המצלמות ומזהירה מראש. מכת מוות לגלאי הרדאר. עולם אבולוציוני אמרנו?

ועוד משהו בעניין של המצלמות הללו. משטרת ישראל למדה את הלקח והפעם לפני שהמצלמות הוכנסו לשימוש טרחו להעביר אותן הליך תקינה מלא עוד בטרם השימוש. אז לא יעזור לכם התחכמויות לא תצאו מזה. סעו כחוק זה יותר זול. וכמו שאמרתי וויז יכולה בקלות לחסוך מכם את עוגמת הנפש של קנס בדואר.

טבלת מהירות מרבית מותרת

סוג הדרךמהירות מותרתרכב איטי, טרקטור ומכונה ניידת
דרך עירוניתעד 50 קמ"שעד 40 קמ"ש
דרך עירונית עם תמרור הגבלת מהירותלפי המצוין בתמרורלפי המצוין בתמרור ולא עולה על 40
דרך בינעירונית ללא שטח הפרדהעד 80 קמ"שעד 40 קמ"ש
דרך בינעירונית עם שטח הפרדהעד 90 קמ"ש עד 40 קמ"ש
דרך בינעירונית עם תמרור הגבלת מהירותלפי המצוין בתמרורלפי המצוין בתמרור ולא עולה על 40
דרך מהירהעד 110 קמ"שסגורה בפניו

טבלת פירוט הענישה (קנסות או הזמנה לדין)

תחום הדרךחריגה מהמהירות המותרתעונשצבירת נקודות
בדרך עירונית 0-20 קמ"ש מעל המותרברירת משפט/קנס -250 ₪אין נקודות
בדרך עירונית30-21 קמ"ש מעל המותרברירת משפט/קנס - 750 ₪8 נקודות
בדרך עירונית31 קמ"ש ומעלה מעל המותרהזמנה לדין10 נקודות
בדרך שאינה עירונית / מהירה0-25 קמ"ש מעל המותרברירת משפט/קנס - 250 ₪אין נקודות
בדרך שאינה עירונית / מהירה40-26 קמ"ש מעל המותרברירת משפט/קנס - 750 ₪8 נקודות
בדרך שאינה עירונית / מהירה41 קמ"ש ומעלה מעל המותרהזמנה לדין10 נקודות
לייעוץ מיידי ולייצוג משפטי, התקשרו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם