מצלמות מהירות ואור אדום חדשות, ומצלמות ה"מלטנובה" הישנות

במהלך 2012 החלה משטרת ישראל להכניס לשימוש מצלמות דיגיטליות המודדות מהירות וכניסה לצומת באור אדום. המצלמה החדשה תחליף את כל המצלמות ה"אלקטרוניות" .מצלמות המהירות צבועות באפור, ואילו מצלמות רמזור-מהירות צבועות בכתום. שימו לב, בצמתים שבהם קיימת מצלמת אור אדום המצלמה משמשת גם לצילום מהירות, ואם רציתם "להספיק" את הירוק אז אומנם הספקתם אבל על הדרך קיבלתם גם מתנה בדמות דו"ח בגין מהירות מופרזת. נסיעה באור אדום אמנם לא נמנת בהכרח עם עבירות המחייבות פסילה לכן זו לא סיבה לא לסוע לאט בצמתים זה יותר זול ויותר בטוח.

משטרת ישראל החלטה על רכישת מצלמות מהירות ורמזור מתוצרת חברת Gatsometer BV ההולנדית. הדגם שיותקן בארץ, GS11, מצלם תמונות דיגיטאליות באיכות גבוהה של 11 מגה-פיקסל. נא לחייך.
המצלמות מסוגלות לצלם עד ארבע תמונות בשנייה, וטווח הצילום מאפשר לכסות כבישים המכילים עד ארבעה נתיבים לכל כיוון. כל מצלמה מותקנת על-גבי עמוד מתכת בגובה ארבעה מטרים, המעוגנים לבסיס בטון, בתוך גופים חסיני ירי ואש.

השיטה שנבחרה להפעלת המצלמות בישראל היא על-ידי לולאות חבויות בתוך אספלט הכביש (אם תסתכלו היטב, ניתן להבחין בחריצים המכוסים זפת שחורה במרחק מספר מטרים אחרי עמוד המצלמה, עם כיוון התנועה). על-ידי מדידת ההשראה המגנטית שיוצרים כלי הרכב החולפים על-פני הלולאות, מחשבת המערכת את מהירות הנסיעה. מכיוון שכל לולאה עובדת בנפרד מהאחרת, "יודעת" המצלמה לגלות באיזה מהנתיבים התבצעה העבירה. אגב, בניגוד למצלמות המוכרות לכם, חלק מהמצלמות החדשות מסוגלות לצלם לשני כיווני התנועה. כלומר: גם את התנועה המתקרבת אליה ( לדוגמה: כביש 784, צומת המוביל לכרמיאל).

המצלמות מצוידות בטכנולוגיית ANPR – בדומה לחניונים החדשים – המאפשרת לזהות ולפענח מיידית מספרי רישוי. ומכיוון שהמצלמות החדשות עובדות באופן דיגיטאלי ובטכנולוגיה מתקדמת בהרבה מהמצלמות הישנות, מיד לאחר שצולמה, משוגרת התמונה באמצעות חיבור נתונים סלולרי ישירות למאגר נתונים משטרתי. משם הדרך תהיה מאוד קצרה אלכם הביתה. עניין של ימים. ורק חסר לכם שהכתובת שלכם לא תהיה מעודכנת. כפל קנס או שפיטה בהעדר יהיו מנת חלקכם.

מה קורה בהתיישנות עבירה של מכמונות מהירות

התיישנות עבירה במקרה של צילומי מצלמה (גם רמזור וגם מהירות) נקבעה על פי חוק ל-4 חודשים. המשמעות היא שאם אתם לא מקבלים הודעה מהמשטרה על כך שצולמתם במצלמה תוך 4 חודשים מיום העבירה, חלה על העבירה התיישנות ולא ניתן להגיש נגדכם כתב אישום. אבל המערכת החדשה היא ממש לא המצלמות המיושנות שהתבססו על פילם שהיה לוקח חודשים לפתח ולעיתים רבות עד שהתמונה הייתה מפותחת במעבדת הצילום של המשטרה היו חולפים יותר מ-4 חודשים והעבירה הייתה מתיישנת. המצלמות היו כל כך ישנות שנגמרו להם חלקי החילוף לתיקון המצלמות שפעלו שנים רבות בתנאים קיצוניים.
עד היום אמצעי האכיפה היו מיושנים, המולטנובה- "המצלמות האלקטרוניות" הישנות היו מבוססות רדאר והתבססו על "אפקט דופלר" שאיפשר לכל "גלאי רדאר" פשוט לזהות את המצלמות.
המצלמה למעשה משתמשת בעקרון דופלר מחשבת את המהירות באמצעות התמרה של שינוי התדר שהתקבל עקב תנועה אל או מהמצלמה.

הבעיה הייתה שמצלמות שפעלו בשיטה זו התאפיינו בעוצמות שידור גבוהות וטווחי קליטה גדולים דבר שיצר שוק נרחב למכשירים מסוג "גלאי רדאר" לקלוט אותם, וזאת בנוסף לעליות הפיתוח של הפילם והאופרציה היקרה להחזקתן, אך מעל הכל הליכים משפטיים ארוכים ומורכבים קראו תיגר על אמינות תוצאות המדידה בהעדר כיול תקופתי.

מצלמות המהירות החדשות מציפות את הכבישים

התיישנות עבירה במקרה של צילומי מצלמה (גם רמזור וגם מהירות) נקבעה על פי חוק ל-4 חודשים. המשמעות היא שאם אתם לא מקבלים הודעה מהמשטרה על כך שצולמתם במצלמה תוך 4 חודשים מיום העבירה, חלה על העבירה התיישנות ולא ניתן להגיש נגדכם כתב אישום. אבל המערכת החדשה היא ממש לא המצלמות המיושנות שהתבססו על פילם שהיה לוקח חודשים לפתח ולעיתים רבות עד שהתמונה הייתה מפותחת במעבדת הצילום של המשטרה היו חולפים יותר מ-4 חודשים והעבירה הייתה מתיישנת. המצלמות היו כל כך ישנות שנגמרו להם חלקי החילוף לתיקון המצלמות שפעלו שנים רבות בתנאים קיצוניים.
עד היום אמצעי האכיפה היו מיושנים, המולטנובה- "המצלמות האלקטרוניות" הישנות היו מבוססות רדאר והתבססו על "אפקט דופלר" שאיפשר לכל "גלאי רדאר" פשוט לזהות את המצלמות.
המצלמה למעשה משתמשת בעקרון דופלר מחשבת את המהירות באמצעות התמרה של שינוי התדר שהתקבל עקב תנועה אל או מהמצלמה.

הבעיה הייתה שמצלמות שפעלו בשיטה זו התאפיינו בעוצמות שידור גבוהות וטווחי קליטה גדולים דבר שיצר שוק נרחב למכשירים מסוג "גלאי רדאר" לקלוט אותם, וזאת בנוסף לעליות הפיתוח של הפילם והאופרציה היקרה להחזקתן, אך מעל הכל הליכים משפטיים ארוכים ומורכבים קראו תיגר על אמינות תוצאות המדידה בהעדר כיול תקופתי.

איך זה מתקשר למצלמות?

התחושה הכללית היא שיש בישראל אכיפת מהירות מוגברת (תרתי משמע), כמעט פרועה. כללי המשחק השתנו. פוטנציאל הצילום של המצלמות הללו הוא כמעט אין סופי.ישראל כולה הולכת להיות מרושתת במצלמות מהירות שידפיסו כסף שאנחנו כולנו נשלם (בעיקר אלו שלא יפעילו את הוויז), אז זה בהחלט זמן טוב להפסיק להיטפל לקטנות ולשלוח קנסות מהירות של 250 ש"ח על כל סטייה מינורית מהמהירות המותרת. התוצאה של המצלמות החדשות היא שאפשר היה להעלות את המהירות המותרת בכמה כבישים בין עירוניים חשובים כי המדינה מרוויחה יפה. המדינה שבעה. המצלמות החדשות היו הצלחה מסחרית מסחררת. כבר לא היה נעים כמות הכסף שזרמה לקופת האוצר על חשבון הנהגים הקטנים אז החליטו לווסת את כמויות הדוחות ונראה כי בימים אלו ממש ישנה כוונה להעלות את המהירות המותרת בכמה כבישים, למשל, בכביש 6 המהירות המותרת עומדת לעלות מ110ל- 120 קמ"ש. בגלל טווח הסטייה של המצלמות האכיפה של משטרת ישראל תתחיל מ-130 קמ"ש בכביש זה. גם כביש ירושלים ת"א יקבל שדרוג מהירות מ-100 ל-110 כאשר רף האכיפה בפועל יהיה 120 קמ"ש.

אחד הדברים שהכי מקוממים נהגים שפונים אליי לייעוץ משפטי היא עבירת המהירות, שכן כולנו יודעים שסטייה קלה, אפשר לפעמים אגבית, מהמהירות המותרת אינה כרוכה בסיכון חיים או תאונות כיום כשהכבישים יותר בטיחותיים והרכבים בנויים ברמה טכנולוגית גבוהה שמאפשרת האצה יציבה וקלה. כשקובעים רף מהירות נמוך במיוחד זה לא משרת כלום מלבד גביית מס למדינה. ברור לכולנו שרובם ככולם של הדוחו"ת מהמצלמות הדיגיטליות החדשות הנם קנסות של 250 ₪ או 750 ₪ (ראו טבלה) שמכנים "ברירת משפט" ולמעשה אינם משמשים לשום מטרה מלבד גביית מס קלה לאוצר המדינה.

בנוסף, בכביש ז'בוטינסקי מת"א לרמת גן. כביש רחב ובטוח של 5 נתיבים הנחזה לכביש בין עירוני. אבל לא. המהירות המותרת שם היא 50 קמ"ש ובקלות אפשר היה להעלות אותה ל-70. נחשו מי מחכה לכם במרחק של כמה מאות מטרים מתחילת הציר? שוטר תנועה. הפעם עם ממל"ז ביד. התחושה המשותפת לכלל הלקוחות שלי הייתה תחושה של חוסר הוגנות , "מארב" משטרתי, ודווקא במקומות בהם הכביש לא דורש אכיפה והמהירות המותרת בו נמוכה מהמהירות שהייתה צריכה להיות עבור כביש כזה.

אה, waze כמובן פותרת לכם את הבעיה הזאת. התוכנה מעודכנת לגבי כל המצלמות ומזהירה מראש. מכת מוות לגלאי הרדאר. עולם אבולוציוני אמרנו?

ועוד משהו בעניין של המצלמות הללו. משטרת ישראל למדה את הלקח והפעם לפני שהמצלמות הוכנסו לשימוש טרחו להעביר אותן הליך תקינה מלא עוד בטרם השימוש. אז לא יעזור לכם התחכמויות לא תצאו מזה. סעו כחוק זה יותר זול. וכמו שאמרתי וויז יכולה בקלות לחסוך מכם את עוגמת הנפש של קנס בדואר.

טבלת מהירות
טבלת ענישה

מפת מיקום מצלמות מהירות בישראל